<bgsound loop='infinite' src='music.mp3'></bgsound>

My Pages

Sunday, April 19, 2020

PKP

Hi everything! (Ahaha if you know what i mean)

Dah lama nak menulis sebenarnya, but asyik terhalang sebab takde mood.
Menulis to me adalah penting utk ada mood.

So, i nak share apa yg i buat during mco ni.

Sebenarnya aku ( tukar karakter) aku adalah manusia paling malas nak masak, tak suka masak. I know kalau lapar terus nak makan. Bila adanya PKP ni, sebab malas juga nak keluar,dan alhamdulillah ada beli barang dapur sebelum kena perintah kawalan pergerakan. So, we all cook je apa yg ada. Start dengan adik aku masak dan kteorg gilir2 lepastu

Dia jadi seronok bila aku suka nak try resepi baru, dan bila masak menjadi pulak. So ini adalah episod hidup aku yang paling banyak masak. Kalau dulu setiap minggu kalau rajin, tapi kalau malas. P keluaq beli kat luaq jugak. Yelah, dari kau nak masak satu dish kat berbelas ringgit, boleh dapat nasi kukus ayam, baik beli dah siap. Tapi exceptional kalau aku teringin makan itu atau ini yang aku rasa tak dapat kat luar sana. Mcm adalah masakan tu takde jual, so aku lebih rela masak sendiri.

Lama kelamaan jadi seronok juga. Kalau dah kawen ni mmg isteri mithali la kot. Haha.

So hari ni, aku try buat nasi minyak. Dulu aku tau, request kat umi then umi masak. Bukak periuk nasi, makan je. Tetiba hari ni nak cuba buat, barulah tau berapa nak letak ghee, minyak masak, susu cair time bila, kena tmbh air ke dak. Allahu.. Smpai vc la citer dia. But i proud myself. Jadi! Walaupun terlajak letak bawang. Ahahaha.

Inilah kejadiannya

Nak tunggu kawen tak tau bila. Buat sendiri dulu lah. Smbil makan smbil puji diri, wah lepas ni boleh la aku masak kat mak aku pulak. 

Masa ni baru nak asah skill. Banyak sebenarnya aku try resepi baru, pancake yang tak pernah aku buat, Phad kra pow. Sedap gilaa. Corn dog. Yg lain2 aku biasa masak, tapi dah lama tak masak. 

Yang pasti aku dah mula berangan nak beli pan, non stick pan. Oven. Mixer. Gilaa lah. I dream of perfect kitchen. Sebab i never tot nak belajar masak pun. Aku selalu balik kampung tolong basuh pinggan, potong2. Nak masak, idok ler.

Sekarang aku rindu gila nak balik kampung, nak masak utk umi pulak, bagi umi rehat.

Btw, aku pernah la, umi suruh masak dulu, so aku pun pretend tido sebab tak nak masak, last2 kena bebel. " Susah betul nak rasa masakan anak." Bebel mak aku.

Apa yang aku buat time Pkp ni selain memasak, exercise, then tengok korea drama, movie. Dan sekarang, aku ada sleep deprive. Nak kena tune balik tido aku.

Rite now dah 3.19am, still takleh tido. Esok kena kerja. Adoii. 

Okaylah. Nak cuba tido
 Bye





No comments:

Post a Comment

Total Pageviews